2

JAG SMSAR

Jag har ett ämne jag vill skriva om som jag tror väldigt många känner igen sig i. Väntan på ett sms! När man har skickat ett viktigt sms som man är nervös för vad mottagaren ska svara. Man har mobil i största hugg, oftast i handen med ljudet på eller vibration. Stirrar ständigt ner på displayen och öppnar upp mobilen flera gånger för att extra kolla vad man skrev eller se till att det har levererats. Ringer en kompis och berättar vad man nyss skrev och får några stötande positiva ord om att oftast "han" i detta tillfället kommer svara snarast. Han är bara upptagen med ditt och datt. Men varför ska vi vara så besatta? Kan vi inte låta människan på andra sidan ta sin tid för att svara istället för att slösa massa onödig tid för att glo ner på en mobil?
Vi säger att du går på stan med en av dina kompisar, och du har skickat det "viktiga smset" på bussen påväg in. Vad blir då resultatet av hur du kommer utnyttja din tid med din kompis? Jo, såhär är det.. Du kommer att 50 procent av den tiden ta fram din mobil ur väskan och kolla om du fått sms, har du inte det så kommer du att spendera ungefär 45 procent genom att prata med din kompis om varför han inte svarar. Resterande 5 procent kommer gå till att fokusera så att du inte går in i folk, köpa kläder och tröst äta på Mc Donalds eller fika en fet kladdkaka med grädde på Espresso House eller Cappucino, och verkligen se till att träffa munnen och ingen annan stans i ansiktet. En fråga då: Tror ni att "din kompis" hade det kul på eran dag i stan? Svar: Nej, det tror inte jag. Ni kan nog gissa varför?
När min mamma försöker ta kontakt med mig då jag smsar svarar jag bara lätt och enkelt: Stör inte, jag fokuserar på vad jag skriva i mitt sms! Vänta..
För i tiden, hur gjorde man då när man inte hade mobiler? Jo man sågs, bestämde och planerade dag, tid, var, när och hur och så kom man bara dit. Skickade inget sms fem minuter innan och sa att man inte orkade utan då pallade min sig och sin kropp till platsen, umgicks och hade kul. Idag är hela Sverige bangare (Även jag)
- Nej jag orkar inte, jag har tappat lusten. Jag hinner inte, jag kom nyss hem från stan. Blalblablaalb..
Varför? Det är ju bara så otroligt tråkigt att alla blivit så tråkiga!!
Ibland när jag hör mina föräldrar prata om hur det var förr i tiden utan mobil då förstås så låter allt väldigt komplicerat på sätt och vis med att matcha varandras tider men då umgicks man verkligen på riktigt. Idag umgås väl dagens folk via sms. Hej, hur mår du? Jag mår bra! Härligt, vad gör du? Jag gör inget, själv? Nja, gör inte så mycket jag heller. Okej, men jag ska kila nu. Ha det bra! Du med. Puss
Nämen gud vad socialt och kul. Nej, ibland så önskar jag att mobilen inte var uppfunnen så svenska folket kan hitta på saker tillsammans och umgås istället för att glo ner i deras favoritägodel och vara osociala mot omvärlden och banga i sista sekund.
OBS! Jag säger inte att jag inte är en av dem, jag är exakt likadan!

Kommentarer:

1 micaela:

skriven

Skit bra inlägg alicia!!! så sant...

2 Kamilla (Malta):

skriven

Heeeeej däär! Jag vill bara sympatisera med detta inlägg. Stämmer till 100 %. Vad tragiskt.

Ha det gött ;)

Kommentera här: